Diszlexia tünetei


Diszlexiás az a gyermek, aki jó értelmi képességgel rendelkezik, azonban az általános iskolában a megszokott idő alatt nem tanul meg olvasni. Az olvasás, az írás és a helyesírás zavarai (diszlexia, diszgráfia) szorosan összetartoznak.

Tünetei:

  • Különböző betűtévesztések. A tévesztések lehetnek:

    • Optikusak - amikor a látási kép alapján téveszt a gyermek: pl.: t=f

    • Akusztikusak - amikor a hallási kép alapján téveszt: pl.: p=b

    • A látási-hallási azonosság miatt téveszt: pl.: b=d

    • Magánhangzó tévesztések: pl.: ó=ő

  • Felesleges betűk, szótagok betoldása, betűk, szótagok kihagyása, szótagcserék.

  • Hibás kombináció: a hosszabb szavakat sokszor az érthetetlenségig eltorzítják.

  • A betűk sorrendjének, az olvasás irányának a felcserélése: pl. ól=ló.

  • A szövegértés zavara: nem tud a gyermek egyszerre figyelni az olvasás technikájára és a szöveg tartalmára

  • Az olvasás tempója is nagyon lassú, elmarad az iskolai követelményektől.

A diszlexiás gyermekeknek általában:

  • gyenge a szövegekre való emlékezetük,

  • szegényes a szókincsük,

  • ügyetlenebbek a szóbeli kifejezésben, fogalmazásban.

  • Nehezen tanulnak verseket, szósorokat,

  • óvodás korukban nem érdekli őket annyira a mese,

  • némelyikük későn kezdett beszélni.

Írászavar is társulhat a diszlexiához, írásban jelentkező tünetek:

  • Rossz ceruzafogással, görcsös, rossz vonalvezetéssel, lassan, sok betűtévesztéssel, kihagyással ír

  • Legtöbbször az azonos írásmozdulattal kezdődő betűket tévesztik: pl.: l=f; l=b; u=v

  • Gyakori a szavak egybe- illetve különírása

  • A hosszú és rövid magánhangzókat, mássalhangzókat nem érzékelik, ezek jelölése számukra nehéz

  • Gyenge a helyesírásuk és a fogalmazásuk

Viselkedésben megjelenő jelek:

  • Kisgyermekesek, játékosak, a figyelmük csapongó, a tanulásban nem kitartóak.

  • Az iskolai kudarcok tovább növelik a nyugtalanságukat.

  • A tartós kudarcok másodlagos pszichés problémákat okoznak a gyermeknél, egyesek bohóckodnak, mások agresszívek lesznek, vagy áldozattá válnak.

Javasolt terápia

A diszlexiás-diszgráfiás gyermek számára iskolás korban is hasznosak a mozgásterápiák (korosztálytól, érettségtől függően) az Alapozó terápia, valamint részképesség-fejlesztésre a Sindelar módszer és a Tükörtábla terápia.