Manapság egyre többet hallani ezekről a problémákról. Ezek a kifejezések az agy bizonyos funkcióinak zavarát takarják, melyek a méhen belüli élet középső harmadától a szülés után legkésőbb a második életév végéig elszenvedett sérülés – oxigénhiányos állapot, betegség, mérgezés stb. – következményei. Ez a sérülés a gyermekeknél sem szellemi-, sem mozgásfogyatékosságot nem okoz. A károsodás egy megközelítőleg egységes képhez vezet, melyet a szakirodalom több névvel is jelöl.
Két ok miatt fontos erről a szindrómáról beszélni. Egyrészt a gyakorisága miatt: ép értelmi képességű gyermekek között 3-17%-ban találják ezt a szindrómát. Másrészt a félreismerhetősége miatt. A félreismerhetőségnek több oka van:
Ép értelmű, testileg jól fejlett gyerekekről van szó, akikről első pillantásra senki sem tételez fel idegrendszeri károsodást.
Másik ok, hogy egyes tünetek hasonlítanak a nevelés hiányából, ill. rossz nevelésből adódó magatartási tünetekhez.
Végül pedig a társuló másodlagos tünetek elfedhetik az alapproblémát, az idegrendszeri károsodást.
Zárójelentésekben, pszichológiai véleményekben a következőket lehet találni:
Két ok miatt fontos erről a szindrómáról beszélni. Egyrészt a gyakorisága miatt: ép értelmi képességű gyermekek között 3-17%-ban találják ezt a szindrómát. Másrészt a félreismerhetősége miatt. A félreismerhetőségnek több oka van:
Ép értelmű, testileg jól fejlett gyerekekről van szó, akikről első pillantásra senki sem tételez fel idegrendszeri károsodást.
Másik ok, hogy egyes tünetek hasonlítanak a nevelés hiányából, ill. rossz nevelésből adódó magatartási tünetekhez.
Végül pedig a társuló másodlagos tünetek elfedhetik az alapproblémát, az idegrendszeri károsodást.
Kritikátlanság, és ennek következményeként
distancírozatlanság (távolságtartás hiánya.)
befolyásolhatóság
Ingerlékenység: a többi gyerek észre sem veszi a dolgot, ő ideges lesz tőle.
hangulati labilitás
kiegyensúlyozatlanság
indulatkitörések
Fáradékonyság. Ördögi kör: örökmozgók, ezért testnevelés tagozatra kerülnek, ettől még fáradtabbak, ami állandó mozgásban jelenik meg. A szülő további sportolási lehetőségeket keres, hogy segítsen a gyereknek kiélni a mozgásvágyát. Ettől a gyerek csak még fáradtabb, így még mozgékonyabb lesz. Megoldás: hagyni kell őket pihenni.
Koncentrációgyengeség.
Figyelemzavar: mindenre kiterjed a figyelme, tehát nem tud egyszerre csak egy dologra figyelni.
Ingadozó teljesítmény.
Hypermotilitás: fokozott mozgásigény, ill. csillapíthatatlan, ezért sokszor céltalan, mozgás.
Mozgásfejlődés zavara (motorium érési zavara).
Mozgás koordináció rossz (saját lábában elesik, mindent leejt stb.).
Kialakulatlan vezető oldal.
Jobb-bal tévesztés.
Hallási figyelem zavara.
Iránytévesztés.
Vizuopercepciós gyengeség (látással való felismerés gyengesége).
Vizuomotoros zavar (látással szerzett ismeretek mozgásos tevékenységbe fordításának gyengesége. Írástanulás!).
Szerkesztési képesség gyengesége (kétdimenziós ábrából nem tud háromdimenziós tárgyat összerakni).
Mindezek következtében olvasás, írás, számolási zavarra való veszélyeztetettség.
Érzékszervek ingerküszöbe alacsonyabb (mindent meghall, meglát. Ezért nem tud pl. igazán pihentetően aludni).
Felületes alvás.
Tartós sírás.
Nyugtalanság.
Fokozott félelmi reakciók.
Étvágytalanság és mohó étvágy váltakozása (hetekig alig eszik, aztán „megeszi a fejemet is”).
Hypermotilitás: állandóan mozog, de ha helyben van akkor a keze-lába csinál valamit: pl. vakaródzik, tépi a haját, dörzsöli magát stb.
Nagy hangulati ingadozás.
Kitartás hiánya a játékban: mindegyik egyszerre érdekli, repked egyiktől a másikig, egyik játszó társaságtól a másikhoz. Mindenbe belekap, közben mindent elsodor, leejt stb.
Szertelenség.
Hypermotilitás (ő az, aki óra alatt végigmászik a padok alatt).
Mozgásviharok.
Hangulati ingadozás.
Ingerelhetőség (túlreagál dolgokat, könnyen „felkapja a vizet”).
Agresszivitás.
Alvászavar (éjjel nem alszik, elalszik az iskolában).
Fáradékonyság.
Figyelemzavar.
Ingadozó teljesítmény.
Kritikátlanság.
Befolyásolhatóság („Úgy sem mered megtenni!”)
Ha pedagógus szemmel nézzük ezeket a tüneteket, nyilvánvaló, hogy ezek bármelyike külön-külön is tanítást zavaró tényező, hát még így együtt! Pedig a gyerek és a szülő nem tehet róla, ezek az idegrendszeri károsodásból erednek.
Mi történik, ha nem ismerik fel a szindrómát, és nem kap időben segítséget a gyermek? Az iskolában...
rossznak,
neveletlennek,
figyelmetlennek,
szándékosan rendbontónak stb.
...tartják a tanárok, ezért büntetik. A gyerekek is büntetik, kiközösítik. Perifériára kerül.
Korrekt kivizsgálás (Nevelési Tanácsadó, súlyosabb esetben gyermek pszichiátria, egyéb szakemberek).
Korrekció.
Mozgáskoordináció fejlesztése (ennek hatására javul az önértékelése is).
Olvasás, írás, számolás tanítása lassú, türelmes, részletes és következetes munkával.
Ideális lenne, ha 4 éves korra kiderülne ez a gond. Mozgásterápiával nagyon sokat lehet segíteni. Ha a mozgásfejlesztés közben felmerül a dys-gyanú, részképesség fejlesztés is kell.
Forrás: dr. Weiss Mária előadása
Tovább: Diszlexia tünetei