Csak arról a gyerekről mondhatjuk el, hogy tud írni, aki tollbamondás után le tud írni bármilyen szöveget, illetve saját gondolatait írásban tudja közölni.(fogalmazás) A másolás még nem írás!
A diszgráfiának két megjelenési formáját különítjük el.
Alaki diszgráfia, ahol az írás technikai része okoz problémát.
Az írás tempója lassú.
Az íráskép kusza, rendezetlen.
Nem tud bent maradni a sorok között.
Esetleg teljesen olvashatatlan.
A betűk túl nagyok vagy túl aprók vagy egyenetlen a nagyságuk.
Vagyis alakilag nem felel meg a korosztályi követelményeknek.
Tartalmi diszgráfia: íráskép elfogadható, de a helyesírás nagyon gyenge. Természetesen a két probléma együttesen is előfordulhat.
Görcsös ceruzafogás (helytelen testtartás).
Bizonytalan írásvonal (mozgástervezés nehézsége).
Betűkerekítési, - kötési probléma.
Sorok lejtése vagy emelkedése (térbeli elhelyezés zavara).
Az íráskép rendezetlen, kusza.
Az írás tempója lassú, vagy kapkodó.
Betűket hagy ki vagy told be.
Felcseréli a betűk sorrendjét.
Felcseréli a betűket, vagy szótagokat.
Szótagokat hagy le a szó elejéről, végéről vagy szó közben.
Betűket, szótagokat, szavakat dupláz, vagy többszöröz.
Hangzási hasonlóság alapján értelmetlen betűhalmazokat ír.
Felcseréli a zöngés – zöngétlen hangokat.
A magánhangzókról lehagyja az írásjeleket.
Felcseréli a hasonló egyjegyű és kétjegyű mássalhangzókat.
A toldalékokat külön írja a szótól vagy a következő szóhoz köti.
Fordítva írja le a szót, vagy a betűket fordítja meg.
Több szót, vagy az egész mondatot egybe írja.
Súlyos tagolási nehézségei vannak.
Hallja hogy valami hosszú, de nem tudja hogy hol.
Csak magánhangzókat ír.
Csak mássalhangzókat ír.
A diszlexiás-diszgráfiás gyermek számára iskolás korban is hasznosak a mozgásterápiák (korosztálytól, érettségtől függően) az Alapozó terápia, valamint részképesség-fejlesztésre a Sindelar módszer és a Tükörtábla terápia.
Tovább: Felmérések