Óvodáskori tünetek
Az alábbi tünetek már az óvoda idején szembetűnők lehetnek, érdemes odafigyelni, hiszen minél előbb észrevesszük a problémát, és megfelelő terápiában részesítjük a gyermeket, annál jobb eredményeket érhetünk el.
Beszéd területén felismerhető tünetek:
Megkésett beszédfejlődés
Diszgrammatika (pl.: evett - ett, játszott - játszta)
Beszédritmus zavara (egyenetlen beszéd, nem érzékelhetőek a szóhatárok)
Érdektelenség a mesék, a versek, a történetek iránt
Szegényes szókincs
Szerialitás zavara: sorrend, egymásutániság tévesztése (versmondás helytelensége, napszakok, napok, hónapok felcserélése)
Zöngés-zöngétlen párok cseréje (pl. toboz - doboz, kép - gép, kéz - géz)
Szómegtalálási nehézségek
Gyenge szövegemlékezet
Szegényes mondatalkotás
Új szavak megtanulásának nehézsége
Mozgás területén megfigyelhető tünetek:
Inkoordinációs nagymozgások: ügyetlenség, felesleges kapkodások, labilitás (sokat esik a gyerek, kiejt a kezéből tárgyakat, fordítva nyúl a tárgyakért)
Kialakulatlan finommozgás (pl.: nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, görcsös ceruzafogás)
Testséma hiánya, zavara (pl.: fülből kinőtt karral ábrázolja az embert).
A mozgásban a ritmustalanság is megfigyelhető (pl.:az egyenletes ritmustaps is nehézséget okozhat)
Ennek a hatévesnek még nem teljes a testséma-képe. Rajzolt egy embert, de fontos testrészek hiányoznak.
Téri tájékozódás zavara
Szorosan kapcsolódik a mozgás fejlődésének hiányosságaihoz.
Hiányos az irányok, a névutók használata, esetleg bizonytalan, vagy zavart (jobb, bal, föl, le, előtt, között stb.)
Öltözködési gondok (gyakori a cipő fordított felhúzása - kacsaláb, a fűzés, a kötés, a gombolás súlyos nehézséget okoz)
Síkban jobbról-balra, vagy lentről-fel húzza a vonalat, a köröket visszafelé rajzolja
Tükörírás
Rossz a tájékozódás időben is
Dominancia területén
Sokáig kétkezes (nem alakult ki a domináns kéz)
Ellentétesen használja kezét, lábát (pl.: jobb kézzel rajzol, de bal lábbal rúg a labdába)
Vizsgálattal gyakran az is kiderül, hogy nem azt a szemét használja vezérszemnek, amelyik kezét, tehát ellentétes a szem és a kéz használata is. Az átállított kezesség káros hatása már köztudott.
Szociális területen megnyilvánuló tünetek:
Nehezen illeszkedik be a közösségbe, "nincs barátja", magányos.
Az óvodai beszoktatás nagyon elhúzódik.
Nincs feladattudata, nincs szabálytudata.
Nehezen viseli, ha nem ő nyer a játékban.
"Rossz" gyerek. Folyton izeg-mozog, nem tud egy helyben megülni, esetleg állandóan beszél.
Túl nyugodt, alig szólal meg.
A tömeget lehetőség szerint kerüli.
A hangos környezet zavarja. Befogja a fülét, "kivonul".
Szoba- illetve ágytisztasággal gondok vannak. (Ötéves kor után is bepisil éjszaka.)
Nyugtalanság, dekoncentráltság, változó teljesítmény, fáradékonyság, önbizalomhiány, befelé fordulás, agresszió stb.
Tartós figyelemre nem képesek, figyelmük könnyen elterelhető.
Javasolt terápiák
Az idegrendszeri éretlenséggel rendelkező gyerekek jól fejleszthetőek a különböző mozgásterápiákkal. Bevethető a TSMT, az Ayres terápia és az Alapozó terápia.
Továbbá a részképességek fejlesztésére jól alkalmazható a Sindelar módszer, a GMP módszer, és a Tükörtábla terápia.