Az alábbi tünetek már az óvoda idején szembetűnők lehetnek, érdemes odafigyelni, hiszen minél előbb észrevesszük a problémát, és megfelelő terápiában részesítjük a gyermeket, annál jobb eredményeket érhetünk el. Beszéd területén felismerhető tünetek:- Megkésett beszédfejlődés
- Diszgrammatika (pl.: evett - ett, játszott - játszta)
- Beszédritmus zavara (egyenetlen beszéd, nem érzékelhetőek a szóhatárok)
- Érdektelenség a mesék, a versek, a történetek iránt
- Szegényes szókincs
- Szerialitás zavara: sorrend, egymásutániság tévesztése (versmondás helytelensége, napszakok, napok, hónapok felcserélése)
- Zöngés-zöngétlen párok cseréje (pl. toboz - doboz, kép - gép, kéz - géz)
- Szómegtalálási nehézségek
- Gyenge szövegemlékezet
- Szegényes mondatalkotás
- Új szavak megtanulásának nehézsége
Mozgás területén megfigyelhető tünetek:Ennek a hatévesnek még nem teljes a testséma-képe. Rajzolt egy embert, de fontos testrészek hiányoznak. - Inkoordinációs nagymozgások: ügyetlenség, felesleges kapkodások, labilitás (sokat esik a gyerek, kiejt a kezéből tárgyakat, fordítva nyúl a tárgyakért)
- Kialakulatlan finommozgás (pl.: nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, görcsös ceruzafogás)
- Testséma hiánya, zavara (pl.: fülből kinőtt karral ábrázolja az embert).
- A mozgásban a ritmustalanság is megfigyelhető (pl.:az egyenletes ritmustaps is nehézséget okozhat)
Téri tájékozódás zavaraSzorosan kapcsolódik a mozgás fejlődésének hiányosságaihoz. - Hiányos az irányok, a névutók használata, esetleg bizonytalan, vagy zavart (jobb, bal, föl, le, előtt, között stb.)
- Öltözködési gondok (gyakori a cipő fordított felhúzása - kacsaláb, a fűzés, a kötés, a gombolás súlyos nehézséget okoz)
- Síkban jobbról-balra, vagy lentről-fel húzza a vonalat, a köröket visszafelé rajzolja
- Tükörírás
- Rossz a tájékozódás időben is
Dominancia területén- Sokáig kétkezes (nem alakult ki a domináns kéz)
- Ellentétesen használja kezét, lábát (pl.: jobb kézzel rajzol, de bal lábbal rúg a labdába)
- Vizsgálattal gyakran az is kiderül, hogy nem azt a szemét használja vezérszemnek, amelyik kezét, tehát ellentétes a szem és a kéz használata is. Az átállított kezesség káros hatása már köztudott.
Szociális területen megnyilvánuló tünetek:- Nehezen illeszkedik be a közösségbe, "nincs barátja", magányos.
- Az óvodai beszoktatás nagyon elhúzódik.
- Nincs feladattudata, nincs szabálytudata.
- Nehezen viseli, ha nem ő nyer a játékban.
- "Rossz" gyerek. Folyton izeg-mozog, nem tud egy helyben megülni, esetleg állandóan beszél.
- Túl nyugodt, alig szólal meg.
- A tömeget lehetőség szerint kerüli.
- A hangos környezet zavarja. Befogja a fülét, "kivonul".
- Szoba- illetve ágytisztasággal gondok vannak. (Ötéves kor után is bepisil éjszaka.)
- Nyugtalanság, dekoncentráltság, változó teljesítmény, fáradékonyság, önbizalomhiány, befelé fordulás, agresszió stb.
- Tartós figyelemre nem képesek, figyelmük könnyen elterelhető.
|