Tünetek‎ > ‎

Óvodáskori tünetek

Az alábbi tünetek már az óvoda idején szembetűnők lehetnek, érdemes odafigyelni, hiszen minél előbb észrevesszük a problémát, és megfelelő terápiában részesítjük a gyermeket, annál jobb eredményeket érhetünk el.

Beszéd területén felismerhető tünetek:

  • Megkésett beszédfejlődés
  • Diszgrammatika (pl.: evett - ett, játszott - játszta)
  • Beszédritmus zavara (egyenetlen beszéd, nem érzékelhetőek a szóhatárok)
  • Érdektelenség a mesék, a versek, a történetek iránt
  • Szegényes szókincs
  • Szerialitás zavara: sorrend, egymásutániság tévesztése (versmondás helytelensége, napszakok, napok, hónapok felcserélése)
  • Zöngés-zöngétlen párok cseréje (pl. toboz - doboz, kép - gép, kéz - géz)
  • Szómegtalálási nehézségek
  • Gyenge szövegemlékezet
  • Szegényes mondatalkotás
  • Új szavak megtanulásának nehézsége

Mozgás területén megfigyelhető tünetek:

Ennek a hatévesnek még nem teljes a testséma-képe. Rajzolt egy embert, de fontos testrészek hiányoznak.
  • Inkoordinációs nagymozgások: ügyetlenség, felesleges kapkodások, labilitás (sokat esik a gyerek, kiejt a kezéből tárgyakat, fordítva nyúl a tárgyakért)
  • Kialakulatlan finommozgás (pl.: nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, görcsös ceruzafogás)
  • Testséma hiánya, zavara (pl.: fülből kinőtt karral ábrázolja az embert).
  • A mozgásban a ritmustalanság is megfigyelhető (pl.:az egyenletes ritmustaps is nehézséget okozhat)


Téri tájékozódás zavara

Szorosan kapcsolódik a mozgás fejlődésének hiányosságaihoz.
  • Hiányos az irányok, a névutók használata, esetleg bizonytalan, vagy zavart (jobb, bal, föl, le, előtt, között stb.)
  • Öltözködési gondok (gyakori a cipő fordított felhúzása - kacsaláb, a fűzés, a kötés, a gombolás súlyos nehézséget okoz)
  • Síkban jobbról-balra, vagy lentről-fel húzza a vonalat, a köröket visszafelé rajzolja
  • Tükörírás
  • Rossz a tájékozódás időben is

Dominancia területén

  • Sokáig kétkezes (nem alakult ki a domináns kéz)
  • Ellentétesen használja kezét, lábát (pl.: jobb kézzel rajzol, de bal lábbal rúg a labdába)
  • Vizsgálattal gyakran az is kiderül, hogy nem azt a szemét használja vezérszemnek, amelyik kezét, tehát ellentétes a szem és a kéz használata is. Az átállított kezesség káros hatása már köztudott.

Szociális területen megnyilvánuló tünetek:

  • Nehezen illeszkedik be a közösségbe, "nincs barátja", magányos.
  • Az óvodai beszoktatás nagyon elhúzódik.
  • Nincs feladattudata, nincs szabálytudata.
  • Nehezen viseli, ha nem ő nyer a játékban.
  • "Rossz" gyerek. Folyton izeg-mozog, nem tud egy helyben megülni, esetleg állandóan beszél.
  • Túl nyugodt, alig szólal meg.
  • A tömeget lehetőség szerint kerüli.
  • A hangos környezet zavarja. Befogja a fülét, "kivonul".
  • Szoba- illetve ágytisztasággal gondok vannak. (Ötéves kor után is bepisil éjszaka.)
  • Nyugtalanság, dekoncentráltság, változó teljesítmény, fáradékonyság, önbizalomhiány, befelé fordulás, agresszió stb.
  • Tartós figyelemre nem képesek, figyelmük könnyen elterelhető.

Javasolt terápiák

Az idegrendszeri éretlenséggel rendelkező gyerekek jól fejleszthetőek a különböző mozgásterápiákkal. Bevethető a TSMT, az Ayres terápia és az Alapozó terápia.
Továbbá a részképességek fejlesztésére jól alkalmazható a Sindelar módszer, a GMP módszer, és a Tükörtábla terápia.